På tur for å plukke epler og hilse på sauer.

Vi reiser ofte på tur rundt i bygda vår. Denne mandagen reise vi på tur til en av våre ansatte som har sauer og epletrær. I prestebakke Naturbarnehage er vi opptatt av naturen, livet som lever i den og matens vei fra bonde til forbruker.

Mandag 13 september reiste barnehagen til Enningdalen på besøk hos en ansatt. Vår engasjerte foreldregruppe stilte opp og kjørt og hentes oss i Enningdalen. Det var strålende fint vær, og alt lå til rette for å en fin dag. Det ble det også.

Lekestuen som stod i hagen ble raskt inspisert og etter en liten stund omgjort til en deilig kafe. Herfra ble det servert, både kaffe, kakao og eplekake. Eplene til kaken ble høstet fra trærene som stod i hagen ved lekestua. Kortreisete ingredienser med andre ord.

Fra trærende oppdaget barna alle sauene og lammene som gikk nede på jordet. "Se så fine sauer", "Se alle lammene" "Det der er ikke sau, det er geiter de har jo horn" var noen av komentareren på vei inn til sauene. "Der er Råtass, han er mannesau" forklarte en av barna som har hilst på sauene før. Råtass er glad i kos og logrer med halen når ett av barna klør den på ryggen. Barna ler. "Kan de spise epler" spør en av barna? De er veldig glad i epler svarer en av de voksene. Barna springer opp i epletrærene igjen for å hente epler til sauene. Noe stopper på veien tilbake til sauen og spiser eplene selv :) En av barna oppdager at det det romler i mage. Det er tid for lunsj.

Mens vi sitter å spiser lunsj med Cokkie luskende rundt i håp om å få en godbit, galer hanen "Olaf". Barna rundt bordet setter i å gale alle som en. Etter lunsj går vi rundt låve og ser på hønene og hanen Olaf. Barna plukker gress og gir dem. Hønene blir veldig glade. Inne i hønehuset så vi at hønene hadde lagt egg.

Resten av dagen lekte barna i hagen. Noen plukket epler og klatret i trærene, og noen fant duplookassen på verandaen og lekt der. plutselig ble vi hentet og det var tid for å vende nesen mot barnehagen igjen. det var stille og rolig i bilen på vei tilbake i barnehagen. det var mange inntrykk som skulle fordøyes.