Barnehageåret 2023-2024 er i gang. Slik er tilvenningen hos oss.

Vi er igang med ett nytt barnehageår her på Prestebakke. Det er alltid spennende med når det skal begynne nye venner. De største barna har virkelig tatt fadderrollen på alvor. De viser rundt, veileder og deler sin kunnskap.

For å skape en trygg og forutsigbar barnehagestart, oppretter vi kontakt med barnets foreldre når de har takket ja til plassen. Barnehagen informere om sitt tilbud og invitere barnet på besøksdager før oppstart.

Noen av våre søkere er allerede kjent med barnehagen etter deltagelse på barseltreffene vi arrangerer ett par ganger i året. Overgangen fra å være hjemme sammen med mamma og pappa til barnehagehverdagen er ganske stor. Mange foreldre er usikre og søker støtte og veiledning fra barnehagepersonalet. Det er viktig for oss å bygge en trygg relasjon til foreldrene. På den måten oppnår vi tillit, god kommunikasjon og samarbeid til barnets beste.

Den første dagen i barnehagen er foreldrene med barnet. Barnet blir kjent med barnehagen sammen med sin omsorgsperson. Personalet kontakter barnet og leker med det, hvis barnet invitere til dette.

Den andre dagen tar personalet mer kontakt og invitere barnet med i lek. Både med de voksene og andre barn. Foreldrene holder seg litt i bakgrunnen, men er til stede som en trygg havn. (COS)

Noen barn er trygge, mens andre barn er utrygge. Dersom vi opplever at barnet viser trygghet, kan mamma/pappa sitte litt på pauserommet mens personalet blir bedre kjent.

De neste dagene og ukene.

Vi øker gradvis lengden på dagene. Vår strategi er å se det enkelte barnets behov. For noen er barnehagen ny og spennende, mens for andre litt skummel og overveldende.                                    Det er faste voksenpersoner sammen med småbarna.